Wednesday, February 15, 2012

الركن الروحانى 2 ( التسامح )





تانى حاجة هنتكلم عليها فى الجانب الروحانى هى :



التسامح المتكامل الغير مشروط

القرار بعدم التسامح هو قرار المعاناة

وخليك معى للاخر هقولك على استراتيجية تخليك قادران شاء الله  على انك تسامح من حولك ..فخليك معنا
 

* التسامح والغفران هما فضل الطاقة المجردة *


وللتسامح فؤائد متعددة فى الجانب الدينى والروحانى والصحى والنفسى والمهنى وهيفرق جدا معك فى حياتك

ومن اضرار عدم التسامح والكره انه اثبتت بعض الدراسات الحديثة انه

مع الكراهية و التعصب وعدم التسامح تفرز المعدة بعض الاحماض التى  تم استخراجها وتم اختبارها على فئران التجارب؟! ايه اللى حصل
؟؟
؟؟
؟؟
؟؟
ايوه صح سمع حد بيقول بقت فران معصبة مش كدة ههههههههههه

لاء طبعا مش كدة وبس
دى الفئران ماتت شوف وصلت لايه ؟!

مات الفار
لا حول ولا قوة الا بالله


هههههههههه

غير كدة انت فى الاول وفى الاخر الكسبان فكما ذكرنا

القرار بعدم التسامح هو قرار المعاناة

الاتار الجانبية لعدم التسامح

·         الصداع
·         آلم الظهر
·         آلام الرقبة
·         آلام المعدة وأعراض القرحة  ..والقولون
·         الاكئتاب
·         قلة الطاقة
·         القلق
·         الانفعال
·         الأرق
·         الخوف
·         التعاسة

شفت بقى كل دا ..انت اللى بتجيبه لنفسك ...

طيب انا عايز اسامح بس مش عارف ..؟؟

ايه الحل؟ ايه الحل؟
خلاص ياعم
 ايه الحل ؟؟ ايه الحل ؟؟
ايه الحل؟
خلااااص ياعم ..هقول اهو ...

طيب نتكلم الاول عن الاسباب اللى بتخلينا مش بنعرف نسامح ؟؟

نقول كدة الاسباب مع بعضنا ..

1- البنى ادم دا ما يستحق انى اسمحة ...هو غلط ولازم يستحمل بقى ..
2  لو سمحته هيقولوا عليك ضعيف ..وممكن يقولوا عليك عبيط .. وطيب كمان ..
3- لو سمحته هيسوق فيها ..وهيكرر اللى عمله دا ع طول
4-هتبقى غبى لو سمحته بعداللى عمله دا كله
5- دا ع طول بيغبط ..وانا اسمحه ليه بقى
6- دا مش بيحس بحد ..دا عايش لنفسه وخلااااص
7- هو اساسا ما بيحبنيش اسمحه ليه بقى انا ..ما يستحق
8- لا انا حاسس بنار جوايا منه ..دا حتى كل ما بتيجى سيرته ..بص بقى بص ..خلاص خلاص ..
( ماشى يا نوسة )
9- انا ما استحقش انه يعمل معايا كدة ..انا بعمل معه كل حاجة حلوة ..يقوم هو يعمل معى كدة لالالالا
10-اقولك سيبك منه ..تجاهله انا هعتبره كانه مش موجود ..
11- كرمتى .
12- ما ينفعش ..
13- دا انا بدعى عليه اساسا..
14- لو سمحته  تستاهل اللى يجرالك بقى ..
15-
16-


ها مين يزود ...فى حاجة تانى ما قلنهاش

ايه القلب الاسود دا ...بولاك ....ايه كل دا ياعم ... ما صدقتم انتم ولا ايه ؟؟

دا انتم طلعتوا شايلين اوووى .. ؟؟

طيب نشرب العصير ..بعدين نكمل

-

-

-

-